Als financieel adviseur vergt een volwassen visie op je online marketing ook een volwassen plan. Hoe kom je tot een goed online marketingplan? Je maakt het jezelf makkelijker als je basis en uitgangspunten goed zijn.
Online marketingplan vanuit marketing volwassenheid
In ‘Marketing financiële dienstverlening: online volwassenheid model’ pleit ik voor een meer volwassen visie van financieel adviseurs op online marketing. Een volwassen visie kan je helpen bij wat je wilt, voor jezelf en je relaties.
Een volwassen visie op je (online) marketing vergt ook een volwassen aanpak. Je komt er niet als je stappen overslaat en je direct richt op uitvoering en realisatie. Je maakt het je makkelijker als je basis en uitgangspunten goed zijn.
Hoe maak je nu een online marketingplan waarbij je basis en uitgangspunten goed zijn? Als voorbeeld wordt een plan op hoofdlijnen en een stappenplan uitgewerkt.
Online marketingplan op hoofdlijnen
Een online marketingplan bestaat op hoofdlijnen uit de volgende delen:
1. Personal branding. Met personal branding verduidelijk wie je bent en waarvoor je staat. Wie zijn je ideale klanten (wie geven je energie en inspiratie en voor wie lever je je beste werk) en je klantgroep? Wat zijn hun problemen en verlangens?
Wat is je toegevoegde waarde? Wat doe je of help je anderen doen? Wat drijft je? Wat is je verhaal? Je verhaal zegt iets over waarmee en hoe je jezelf en anderen helpt en inspireert. Welke producten en diensten biedt je? Wat zijn de voordelen?
2. Online strategie. Wie zijn je concurrenten en concullega’s? Wat leer je van hen over het delen van relevante informatie en verhalen met (potentiële) klanten, het ontwikkelen van vertrouwensrelaties en de verkoop van producten en diensten?
Hoe zoekt je klantgroep, via welke middelen en zoekwoorden? Hoe pak je jou online marketing stap voor stap verder op? Wat doe je zelf en wat besteedt je uit?
3. Website strategie. Als je personal branding en online strategie duidelijk is, dan vergemakkelijkt dat het maken van een website strategie enorm.
Wat zijn de doelen van je site? Hoe trek je jou klantgroep en ideale klanten aan? Hoe ontwikkel je vertrouwen? Hoe zorg je voor relevantie en resultaat (in jargon: conversie)? Welke middelen zet je in en hoe bereik je daarmee jou doelen?
4. Website design. Hoe draagt je webdesign bij aan je doelen? Denk aan je website structuur en vorm, je opmaak, kleurgebruik, zoekwoorden, tekst, beeld en video. Is je website design mobile responsive? Komt je personal brand krachtig tot uiting?
5. Website maken. Kan je met je website veel zelf beheren, of heb je al snel een designer nodig? Kan je zelf een nieuw bericht toevoegen met een afbeelding of een video? Is je site snel genoeg? Men haakt bij langzame sites snel af.
6. Website implementatie. Vaak vergeet men zaken als de inrichting van backups en de beveiliging. De ‘kleine dingen’ doen ertoe: zoals goede gebruikersnamen en passwords. Worden alle websitewijzigingen doorgegeven aan Google?
7. Website beheer. Relevante updates dragen bij aan de vindbaarheid van je website in Google en aan het vertrouwen van je relaties. Denk ook aan analyse van sitebezoekers en het doen van (beveiligings) updates van de software.
Vragen om verder bij stil te staan zijn: Als je mensen inhuurt: hoe zorg je voor goede mensen en afspraken? Helpen ze jou bij wat je echt wilt doen en bereiken? Hoe creëer je samen het beste resultaat?
Een online marketing stappenplan
Voor een stappenplan volgt hier een overzicht van deelresultaten waar je per stap aan kunt denken.
1 Personal branding
- Talenten, kwaliteiten en waarden
- Ideale klant
- Ideale klant verhaal
- Klantgroep afbakening
- Klant problemen en verlangens
- Toegevoegde waarde
- Wat doe je en voor wie statement
- Waarom doe je het statement
- Tagline
- Het verhaal achter je zaak
2 Online strategie
- Inspiratie en concullega onderzoek
- Zoekwoorden en niche onderzoek
- Strategieplanning (website, sociale media, etc)
Houdt in de gaten dat de kwaliteit van een stap steeds mede afhankelijk is van deelresultaten uit voorafgaande stappem. Zo is de kwaliteit van stap 2 (online strategie) zeer sterk afhankelijk van de kwaliteit van stap 1 (personal branding).
3 Website strategie
- Website doelen
- Geoptimaliseerde website structuur
- Webpagina doelen
- Webpagina zoekmachine optimalisatie tekst
- Toolkeuze(s)
- Website hosting
- Website beheer, releases en updates
4 Website design
- Website layout keuzes
- Mobiele website design integratie (telefoon, tablet, PC)
- Webpagina tekst + beeld (x aantal pagina’s)
5 Website maken
- Bouw in WordPress (of een andere tool)
- Zoekmachine optimalisatie (in detail)
- Mobiele website
- Email marketing integratie
- Sociale media integratie
- Zelf kleine wijzigingen beheren, introductie
6 Website implementatie
- Inrichting site in productie
- Backup inrichting
- Beveiliging, anti-virus/-spam
- Google Analytics
- Google Webmastertools
7 Website beheer
- Schrijven van nieuwe artikelen
- Website updates inhoudelijk (klein, groot)
- Website support inhoudelijk
- Website performance analyse
- Beveiligingsupdates tools (minimum, extra)
- Website support technisch
Online marketing advies voor financieel adviseurs
Bij het marketing plan hoort ook een andere verdeling van tijd, aandacht, energie, betrokkenheid en geld. Zo gaat het minder om de bouw van een site, maar veel meer om wat er aan voorafgaat en vervolgens juist om wat je erna mee doet.
Heb je een nadere vraag of overweeg je advies van Talentident, neem dan contact met ons op. Talentident werkt op maat, afhankelijk van behoeftes en prioriteiten.
Talentident zorgt voor het hele traject. Vragen en advies kunnen ook gaan over beperkte, doeltreffende aanpassingen voor sites in eigen of andermans beheer.