Marketing financiële dienstverlening staat voor adviseurs nog in de kinderschoenen. Zo ziet men een website vaak alleen nog als een visitekaartje. En dat is jammer. Een marketing volwassenheid model biedt uitzicht op de toekomst.
Marketing financiële dienstverlening: volwassenheid model
Al te vaak merk ik dat adviseurs zichzelf tekort doen met hun financiële marketing.
Iedereen weet dat er veel mogelijk is met marketing. Maar men heeft het dan vaak enkel over presentatie (het visitekaartje) of beter gebruik van technieken en tools. Het vergroten van financieel rendement is een wezenlijke volgende stap.
Marketing wint voorts aan diepte als je relaties centraal stelt. Nog een stap dieper gaat het als je ook verbinding maakt vanuit de kracht van je identiteit en drijfveer.
Aldus worden 5 lagen in ontwikkeling van marketing onderscheiden. Op iedere laag kan je meer of minder ver ontwikkeld zijn. Ontwikkeling op alle 5 lagen is de uitdaging. Er is verdieping, verbreding en integratie mogelijk.
Meestal echter staat men nog weinig stil bij mogelijkheden van meer verbinding met de diepere lagen. Terwijl dat juist veel oplevert voor de waarde van advies, wat je drijft en wat je echt wilt doen en bereiken.
Vraag nu is: wat houden die 5 lagen meer in detail in voor adviseurs in?
Toekomst voor financieel adviseurs: 5 lagen in ontwikkeling
5 Presentatie
Van belang is dat je online presentatie er goed verzorgd uitziet. Het is als bij een visitekaartje. Je hebt een huisstijl, met goede kleuren en een mooie opmaak.
Maar er komt meer bij kijken. Het gaat ook om een website structuur, teksten, gebruik van afbeeldingen en een tagline. Welke boodschap geef je mee? Is je website gebruikersvriendelijk? Ziet je website er ook goed uit op een smartphone?
Hoe is je presentatie ten opzichte van je concurrenten of concullega’s? Je kunt specialisten voor je inhuren die een deel voor je regelen.
4 Techniek
Voor online bestaan er vele tools en technieken met eindeloze tips. WordPress voor websitebouw, zoekmachine marketing (SEO), email marketing, relatiebeheer tools (CRM), conversietechnieken, Facebook, Linkedln, video, mobiel, etc. .
Het landschap van technieken, met hun eigen en gezamenlijke kracht, ontwikkelt zich razendsnel. Tools vindt men vaak cool, ze hebben aantrekkingskracht. Tegelijk spelen leveranciers in op onzekerheid en angst: je wilt toch niet achterlopen?
Leveranciers benadrukken succesverhalen en voordelen. Maar, helpen ze echt? De technieken en tools kunnen je ook veel tijd en geld kosten. Welke zijn van waarde?
3 Financieel
Al die technieken zijn dus prachtig, maar hoeveel verdien je ermee? Wat heb je aan mooie, hippe tools als ze te weinig opleveren? Wat wordt je er financieel beter van? Aan de orde is het vergroten van de financiële bijdrage van klanten.
De zoekwoordplanner van Google helpt bij afbakening van klantgroepen en niches. Met je website en sociale media bouw je een emaillijst van potentiële klanten op. Met zinvole content en conversie technieken trek en houdt je klanten.
2 Relatie
Ben je financieel gericht, dan moet je waarde toevoegen voor je klanten. Anders betalen ze niet. Maar, die focus kan doorschieten naar het onpersoonlijke, naar klanten niet echt helpen, naar misleiding en oppervlakkige relaties.
Op de relatielaag verdiep je jezelf in behoeftes en verlangens van je klanten. Hoe help je hen het beste met relevante informatie op het goede moment?
Als financieel adviseur gaat het om vragen relevant als: Hoe help je de klant met relevante informatie over vragen waar financiën een wezenlijke rol in speelt. Hoe help je met een mix van online én offline informatie?
1 Identiteit
Vanuit relatie gerichtheid ben je bezig met relaties en jouw aanbod. Met wat zij willen en wat waarde toevoegt. Maar waar sta je eigenlijk zelf in dit verhaal? Hoe zichtbaar ben je? Waar sta je eigenlijk voor?
Klanten willen geen anonieme persoonlijkheid zien. Ze zijn bereid meer te betalen als ze waarden met je delen en een klik ervaren met jou en je drijfveer. Je ideale klanten brengen je enthousiasme en inspiratie en je laat er beter werk bij zien.
Marketing biedt een kans om uit te gaan van je talenten, kracht en waarden. Het biedt een kans tot doen en bereiken wat je echt wilt. Maar als je jezelf te weinig kent, dan trek je ook geen ideale klanten aan.
Marketing financiële dienstverlening: van binnen naar buiten en vice versa
Alle lagen van het marketing volwassenheid model hangen nauw met elkaar samen. Dat geldt zowel van binnen naar buiten, als vice versa.
Het model helpt je focussen, vanuit je identiteit en wat je drijft en echt wilt, op ideale klanten, jouw klantgroep, op winstgevendheid, techniek en presentatie.
Het helpt je andersom mogelijkheden zien voor presentatie, via technieken die helpen winst te vergroten, ten goede komen van je relaties en van wat je echt wilt.
Kortom, het helpt je richten op wat voor je toekomst als adviseur relevant is.
Wil je meer weten kijk dan elders op de site en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Of neem direct contact op voor vragen, opmerkingen, een afspraak en advies.