Marc S. Freedman is een innovatieve financieel planner en adviseur. Hij is een inspirerend voorbeeld voor wie relaties centraal stelt en zich dienstbaar opstelt. Hoe personal branding een basis vormt voor zijn succes wordt hier duidelijk.
Financieel planners hebben grote kansen, aldus Marc Freedman
Marc Freedman gaf een masterclass in Nederland via de NNEK op 31 oktober 2013. Ik was aangenaam verrast hoe hij toont wie hij is, waarvoor hij staat, en daarmee succesvol is. Ook ervaar je bij hem zijn dienstbare houding als financieel adviseur.
Marc’s eigen zaak heeft in 2013: 1,5 miljoen Euro omzet, met 94% op provisie basis, 4,5 werknemers, 2 Certified Financial Planners, 450 huishoudens, van gemiddeld 345.000 Euro, 90% in een straal van 26 kilometer, en gemiddeld 1,11% provisie.
Financieel planners hebben aldus Marc grote kansen: we staan aan het begin van één van de grootste trends van de wereld, met een wereldwijde markt van duizenden miljarden dollars.
Nederland loopt met de overgang naar werken op provisie basis mede voorop. Wie nu investeert, kan in 10 jaar tijd een succesvolle zaak opbouwen, waarbij vertrouwen in relaties en waarde toevoegen centraal staan.
Vrouwen zullen de business leiden, omdat zij veel beter in relaties zijn. Marc roept mannen op tot meer investeren in relaties.
Hoe gaat Marc zelf relaties aan en bereikt hij succes? Wat is zijn geheim? Een cruciale sleutel is zijn personal branding: hij laat zien wie hij is en waarvoor hij staat.
Met personal branding druk je uit wie je bent en waarvoor je staat. Het komt tot uiting in je kwaliteiten, waarden, ideale klanten, klantgroep, verhalen, toegevoegde waarde en in al je communicatie en marketing. Je talenten vormen een basis.
Marc heeft een krachtig verzorger talent, waarmee hij zijn relaties dient. Zijn relaties herkennen en waarderen dat ook in hem.
Marc Freedman’s personal branding vanuit zijn verzorger talent
‘Vertrouwen van klanten komt als je het eerst zelf in je hart ervaart. Je moet je eigen ritme volgen, je eigen stijl vinden en verhalen vertellen. Zo starten relaties.’ Aldus Marc Freedman.
Zijn talent als verzorger is daarbij cruciaal. Zijn eigen ritme en manier van contact maken, zijn stijl, zijn verhalen en hoe hij die vertelt, dat alles hangt er mee samen.
Tijdens de crisis in 2002 stelde hij in zijn Client Advisory Council eens de lastige vraag waarom zij nog bij hem blijven (*). Hij was verbaasd: ondanks de slechte performance vertrokken slechts weinigen.
Mr. Waterstone, 72 jaar, zei indringend, dat bij hem kanker was geconstateerd en niet lang meer zou leven. De zorg die de Freedmans bieden, zou zijn vrouw straks extra hard nodig hebben.. .
Marc’s talent als verzorger helpt hem uitdrukken en realiseren wat er voor hem toe doet. Van daaruit maakt hij contact, vertelt verhalen en geeft hij betekenis en zin.
Met je talenten en personal branding zijn ook je kwaliteiten, waarden, ideale klanten en deels ook je klantgroep verbonden. Over zijn klanten geeft hij aan:
Zeventig procent is 55+ en getrouwd met hun eerste partner. Ze verdienen of verdienden 61.000 Euro tot 108.000 Euro, wonen 20 jaar of langer in hetzelfde huis, hebben met hun kinderen goede relaties, zijn actief in de gemeenschap en ervaren vele financiële planning issues.
Ook zijn werknemers representeren die groep. Zij kunnen zich er goed mee identificeren.
Marc’s focus op zijn talent als verzorger, zijn waarden, ideale klanten en klantgroep vindt je op vele manieren terug, zoals in filmpjes op zijn website over zijn diensten.
Marc Freedman’s toegevoegde waarde als financieel planner
Stel, een klant vraagt: ‘Als ik de rest van mijn leven, zeg, 1 % provisie betaal voor onze relatie, wat krijg ik daarvoor terug?’ Hoe antwoord je? Verder, in Amerika komt 1% vaak voor, tegen maar 0,5% in Nederland, aldus Marc. Hoe doet hij het?
Wat voor je klanten toegevoegde waarde is, dat ligt heel persoonlijk. Het hangt af van de behoeftes van je klant en de resultaten die je hen helpt bereiken.
Het kan zijn dat je hen helpt door moeilijke tijden heenkomen met advies en betrokkenheid. Zoals in het Waterstone verhaal. Of dat je rust geeft of helpt in de dagelijkse hectiek verstandig met geld omgaan. Of helpt doen wat er echt toe doet.
Voor het begrijpen van de behoeftes van klanten, moet je ze wel willen ontdekken. ‘Hoe kan je anders belangen van klanten voorop stellen?’
Hij acht het onvergeeflijk aanbevelingen te doen wat betreft vermogensbeheer zonder begrip en overeenstemming over hun doelen (*).
Marc ziet drie delen bij financiële planning: ontdekking, kapitaal bescherming en vermogens beheer.
Wat wil de klant in breder perspectief? Welke issues, begeleiding, advies en strategieën zijn van belang voor risico’s en verzekeringen? Welke kwantitatieve elementen zijn relevant?
Ontdekken (Doelen, uitdagingen, successen) +
Kapitaal bescherming (familie, gezondheid, leven en nalatenschap) +
Vermogens beheer (netto waarde, netto cash flow) +
————————————————————————————
= Financiële planning
Wie niet inzage geeft in alle informatie verwijst hij door naar dienstverleners in een transactiegerichte omgeving. Die mensen neigen meer naar impulsief handelen, stappen sneller over naar een ander en waarderen lange termijn planning niet.
Het interessante document What Value Do You Get for the Price You Pay? laat meer zien over wat hij doet en over de waarde die hij daarmee toevoegt voor klanten.
Klanten krijgen ondermeer: het lange termijn financiële perspectief, scholing over financiën -via nieuwsbrieven, researchrapporten, speciale bijeenkomsten-, tips voor hun belasting adviseur en familiebijeenkomsten bij nalatenschap issues.
Marc voegt waarde toe via zijn website, nieuwsbrief (wekelijks, inclusief lokaal nieuws), sociale media, contact management systeem en face to face. Met klanten heeft hij 72 contactmomenten per jaar. Zijn nieuwsbrief heeft 5000 abonnees.
Bijdragen van personal branding voor financieel planners en adviseurs
Marc Freedman’s personal branding maakt duidelijk hoe je krachtig, succesvol en dienend naar buiten treedt als financieel planner. Hij laat zien wie hij is en waarvoor hij staat, met zijn talent als verzorger als basis.
Personal branding kan aldus bijdragen aan meer vertrouwen en toegevoegde waarde in relaties en tevens aan vernieuwing en innovatie van de financiële sector.