Talentident Talentident

Doen en bereiken wat je echt wilt!

De eerste vrouw gedreven vanuit haar talenten en identiteit …

Personal branding ontwikkelen vanuit talenten: Atalanta's ;es. Schilderij: Oleg Sergeev

Met personal branding op basis van je talenten win je aan kracht, duidelijkheid en authenticiteit. Inspirerende lessen daartoe biedt het verhaal van de eerste vrouw die opkomt voor haar talenten en waardigheid: de Griekse heldin Atalanta.

Personal branding ontwikkelen vanuit je talenten

Veelal heeft men geen goede associaties met personal branding. Het zou enkel gaan om de verpakking, de buitenkant, om je mooi voordoen. Daar zit veel in.

Immers, wie alleen op het uiterlijke let, cijfert zichzelf weg. Men krijgt dan iets onechts. Je doet jezelf anders voor dan je bent. Je verbergt jezelf en je bedoelingen.

Maar personal branding kan je ook anders zien. Namelijk, als overbrengen wie je bent en waarvoor je staat. Van hieruit krijg je een minder oppervlakkig verhaal. Het kan je helpen naar meer diepgang, verbinding, voldoening en succes.

Personal branding ontwikkelen vanuit wie je bent en waarvoor je staat vindt je in wezen al terug in de verhalen van de Griekse heldin Atalanta.

Haar naam is verbonden met het begrip ‘talent’. Onder talent kan je ‘aanleg’ verstaan. De uitnodiging hier is om het begrip breder en krachtiger te zien.

Atalanta’s naam is afgeleid van het Griekse woord ‘Atalantos’, wat gelijk in gewicht of waarde betekent. Het begrip talent komt van ‘Talanton’. Dat betekent: gewicht, balans, datgene wat gewogen wordt, waardering, betekenis en (later) som geld.

Veel later, in de 13e eeuw werd in het oud Frans onder het begrip talent verstaan: ‘neiging, aanleg, wil en begeerte’. In die tijd groeide de aandacht voor de mens als zelfstandig individu.

Maar al bij de Grieken kreeg het individu meer gezicht, zij het nog tot op beperkte hoogte. Verlangen tot zelfrealisatie vanuit eigen talenten is in Atalanta’s verhalen al vervat. Het zijn ook eerlijke verhalen: verwarring en pijn worden niet weggepoetst.

Personal branding avant la lettre: de heldin Atalanta

De dichter Hesiodos schreef in de 7e of 8e eeuw vChr over Atalanta.

Atalanta, eerlijk, vlug ter been en met stralende ogen was rijp voor het huwelijk, maar probeerde het te vermijden.

Hippomenes stond plotseling voor Atalanta, weergaloos in haar schoonheid. Een grote menigte stond rondom haar. Alle mannen keken naar haar als ze bewoog.

Iedereen was stil, maar Skhoineus huilde en zei: Hippomenes zal mijn dierbare dochter niet winnen zonder wedstrijd. Als hij wint ontsnapt hij aan de dood. Ik geef hem dan mijn dochter en snelle paarden. Moge hij zich dan in zijn hart verheugen haar te bezitten, en met blijdschap terugdenken aan de pijnlijke wedstrijd.

Hippomenes vroeg de godin Aphrodite om hulp. Zij gaf hem 3 onweerstaanbare appels om Atalanta bij het hardlopen af te remmen. Iedere keer als zij hem dreigde in te halen wierp hij een appel. Zij pakte ze op en zo won hij de race.

Een ander verhaal beschreven door Callimachus, 3e eeuw vChr, roemt Atalanta om haar bijdrage in de overwinning van Arkadië in de jacht op het Kalidonische zwijn.

Haar vader is hier Iasos, de koning van Arkadië. Hij leerde haar jagen met honden en goed schieten met pijl en boog. In de jacht op het zwijn maakte ze geen enkele fout.

Atalanta’s persoonlijkheid kreeg in de verhalen in later tijd verder inhoud en kleur. Zo redde Atalanta helden van de dood door het enorme zwijn. Ook redde zij zichzelf met het neerschieten van twee aanvallers die haar wilden verkrachten.

In een verhaal variant wees Iasos haar af als dochter, omdat hij een zoon wilde. Pas na bewezen daden vanuit haar talenten kreeg zij van hem erkenning en waardering.

Dat zij mee mocht doen aan de strijd en na afloop werd beloond dankte zij aan Meleagros. Anderen wilden haar als vrouw de jacht ontzeggen en betwistten later haar rijkelijke beloning. Meleagros hielp haar, omdat hij een kind van haar wilde.

3 lessen voor het ontwikkelen van personal branding

Het aardige van Atalanta’s verhalen is dat je ze nog steeds kunt gebruiken ter inspiratie voor je eigen verhaal en boodschap. Voor het ontwikkelen van personal branding geef ik daartoe 3 lessen mee.

1 Zie jezelf met je talenten, verlangens en wil onafhankelijk van anderen

Atalanta toont haar talent als presteerder (verbonden met de godin Artemis). Ondanks oordelen van anderen maakt ze zichzelf niet klein. Integendeel, ze ervaart krachtige verlangens en een wil om zich te laten gelden.

Atalanta kan je zien als inspiratiebron voor het ontdekken van wie je bent, met jou talenten, verlangens en wil. Onafhankelijk van hoe anderen je zien. Anderen hebben vaak een beeld over je, wat beperkt en onvolledig is.

2 Waardeer je talenten en voeg van daaruit waarde toe

Atalanta waardeert en ontwikkelt haar talenten, verlangens en wil. Ze voegt waarde toe met de bescherming van anderen, het land en zichzelf. Daarbij hanteert ze haar kracht, mogelijkheden en beperkingen. Beperkt ontwikkeld is haar talent tot liefde.

Met je talenten zijn verlangens, wil en kwaliteiten verbonden. Waardeer en ontwikkel dat. Wordt er vaardiger in en geef vanuit je talenten. Vindt passende vormen, toepassingen en gelegenheden voor het toevoegen van waarde.

3 Vindt relaties die jou, je talenten en toegevoegde waarde waarderen

Atalanta gebruikt, vanuit haar talenten, verlangens en wil, de mogelijkheden en de veiligheid die haar vader en geliefde bieden. Ze laat zien wie ze is en waarvoor ze staat. Ze vindt en krijgt waardering voor wat ze hen geeft. Vraag blijft: in hoeverre?

Vindt relaties die je waarderen om wie je bent en wat je te geven hebt. Wie kan je vertrouwen? Wie biedt jou veiligheid? Op wie kan je rekenen? Toon voor vertrouwen in relaties je eigen intenties en filter op intenties van de ander.

Wil je meer leren over het vergroten van de waarde van advies met personal branding en online marketing?Klik hier voor gratis email cursus en nieuwsbrief