Hoe wil je als financieel adviseur bekend staan bij je klantgroep? Wat is je toegevoegde waarde? Hoe trek je ideale klanten aan? Personal branding ondersteunt bij die vragen. Dit artikel reikt daartoe drie krachtige elementen aan.
Personal branding voor financieel adviseurs
Iedereen doet aan personal branding. Of je nu een goed verhaal hebt over jezelf of niet, mensen vormen een idee over wie je bent en wat je doet. ‘Jouw brand is wat mensen zeggen over je, wanneer je niet in de kamer bent’ (Jeff Bezos, Amazon).
Echter, mogelijk biedt je meer dan men weet, houdt je jezelf kleiner dan nodig, of denkt je klantgroep onvoldoende aan jou als ze een relevante behoefte heeft. Ook kan je teveel uitgaan van wat anderen willen horen en cijfer je jezelf teveel weg.
Personal branding is het ontdekken, definiëren, uitdrukken en communiceren wie je bent, wie je dient, met wat, hoe en waarom. Kort gezegd, personal branding gaat over wie je bent en waarvoor je staat. Vertrekpunt is aldus je eigen identiteit.
Personal branding helpt bij vragen als: Hoe maak ik duidelijk wie ik ben en waar ik voor sta? Hoe verduidelijk en vergroot ik mijn toegevoegde waarde? Hoe krijg ik meer ideale klanten? Hoe ontwikkel ik een krachtige, authentieke boodschap?
Wil je jouw personal branding ontwikkelen, dan helpen de volgende 3 elementen je aan een krachtige basis:
- Je voornaamste talenten.
- Je Wie help je wat doen statement (*).
- Je Waarom doe je het statement.
Mogelijk ken je Marc Freedman. Ik leerde hem via een masterclass van de NNEK kennen. Marc is financial planner en heeft een krachtige personal branding en een bloeiende zaak. Zijn personal brand is verbonden met zijn talent als verzorger.
Je voornaamste talenten
Vanuit je talenten neem je initiatief. Talent is – in brede, historische zin – neiging, aanleg, begeerte en wil. Het betreft ook: waarde die je toevoegt en waardering (immaterieel, materieel en in geld uitgedrukt) die je daarvoor ontvangt.
Mensen hebben vele talenten in zich. Wel springen sommige er meer uit. Je talenten zijn verbonden met wat je graag doet, met wat je drijft en met hoe je graag betekenis geeft. Ze zijn een basis voor het doen en bereiken wat je echt wilt.
Als je jouw talenten aanboort en gebruikt vormen ze een bron van kracht. Ze liggen ten grondslag aan je kwaliteiten, waarden en aan wat jij te bieden hebt.
Voeg je waarde toe vanuit je talenten, dan kan ook je personal branding aan kracht winnen. Ideale klanten waarderen je talenten, zodat jij omgekeerd graag je beste werk levert. Als je jouw talenten kent kan je ook jouw ideale klanten filteren.
Mijn voornaamste talenten zijn: leermeester, grondlegger, adviseur en facilitator.
Wat zijn op basis van bovenstaand overzicht van talenten je belangrijkste 4 of 5 talenten? Tip: Selecteer je talenten vanuit wat spontaan in je opkomt.
Je Wie help je wat doen statement
De vraag ‘wat doe jij?’ beantwoordt men meestal met de activiteit die men doet: ‘ik geef financieel advies’ of ‘ik ben personal branding adviseur’. Vaak valt echter na het antwoord een stilte. Het antwoord nodigt namelijk weinig uit tot gesprek.
Dat kan ook veel krachtiger.
Met een Wie help je wat doen statement geef je in één zin weer wie je helpt en wat je hen helpt doen. Je benadrukt de toegevoegde waarde, het resultaat. Het gaat hier om je belofte. Dit vergroot je herkenbaarheid en onderscheidendheid.
Mijn statement is: ‘Ik help financieel adviseurs met doen en bereiken wat je echt wilt.’ Ik gebruik het ook als tagline op de website talentident.nl.
Een Wie help je wat doen statement is de eerste filter waardoor je gaat als mensen je diensten en producten overwegen. Je potentiële klanten kijken of je mensen helpt zoals zijzelf in hun specifieke situatie. Je creëert er duidelijkheid mee in al je communicatie, offline en online.
Ook nodigt het Wie help je wat doen statement eerder uit voor een gesprek: ‘Wat houdt dat in? Vertel eens iets meer.’ Je kan dan aangeven welke problemen je oplost, verlangens je vervult, hoe je dat doet en voordelen die je oplossing biedt.
Zelf licht ik dan toe dat ik financieel adviseurs help als ze meer ideale klanten willen, meer toegevoegde waarde willen bieden, meer inkomen willen of voor wie te weinig resultaat heeft van personal branding en online marketing. En zo verder.
Aan je Wie help je wat doen statement ligt met name één talent ten grondslag. Dit talent zet kracht bij aan wat je doet en helpt doen (Voor mij is dat de grondlegger). Dit talent helpt ontdekken en ontwikkelen van wat je echt wilt doen en bereiken.
Ontwikkel je Wie help je wat doen statement. Wie help je en wat help je hen doen? Tip: Houdt het eenvoudig, zodat zelfs een vijfjarige het begrijpt. Ga ook na welk talent er voor jou ten grondslag aan ligt.
Je Waarom doe je het statement
Nadat mensen zich identificeren met je Wie help je wat doen statement, willen ze weten of ze zich met jou op een dieper emotioneel en betekenisgevend niveau verbinden. Daartoe dient het Waarom doe je het statement.
Het gaat hier om je drijfveer, om het doel dat ligt achter wat je wilt doen en bereiken in je leven en werk. Waarom kom je iedere dag je bed uit?
Diegenen die resoneren met je waarom doe je het statement ervaren dat op een dieper niveau en voelen zich meer tot je aangetrokken. Maar ook zullen velen zich alleen aangetrokken voelen tot je Wie help je wat doen statement.
Alleen je ideale klanten ervaren verbinding met je Waarom doe je het statement. Overigens hoeft dit statement niet uniek te zijn, maar wel betekenisvol voor jou én voor de mensen die je dient.
Mijn statement is: ‘Mijn drijfveer is mijn behoefte mensen te helpen met bijdragen die er wezenlijk toe doen.’ Ten grondslag hieraan ligt mijn talent als leermeester.
Ontwikkel je waarom doe je het statement. Tip: Begin met ‘Mijn drijfveer is mijn behoefte ..’. Ga na welk talent eraan ten grondslag ligt. Vraag eventueel vrienden om hulp.
Wil je meer weten over de waarde die personal branding voor jou kan hebben, kijk dan elders op de site en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Of neem direct contact op voor vragen, opmerkingen, een afspraak en advies.
(*) De Wie help je wat doen en Waarom doe je het statements zijn ontleend aan: Book Yourself Solid van Michael Port.