Marketing van financiële diensten biedt kansen voor financieel adviseurs. Primair hangen ze af van wat je echt wilt doen en bereiken. Dit artikel reikt 7 kansen aan voor meer verbinding, focus en resultaat.
Wat je echt wilt doen en bereiken als financieel adviseur
Marketing van financiële diensten is voor de meeste financieel adviseurs een onontgonnen gebied. Zo gaat men nog vaak uit van een website als visitekaartje.
Dat is jammer want daarmee doe je jezelf tekort. Je marketing helpt je daarmee niet bij wat je echt wilt doen en bereiken en bij je uitdagingen. Eerst is van belang dat je weet waar het jezelf om gaat.
Misschien wil je meer vrije tijd, meer toegevoegde waarde voor je klanten voor een betere prijs, of meer doen aan online marketing, maar nog niet weet hoe. Het kan zijn dat je het uitstelt, of dat het teveel tijd kost en te weinig resultaat levert.
Veel bezoekers op je site via Google, veel likes op Facebook, of links op LinkedIn garanderen je bijvoorbeeld nog geen enkel resultaat.
Vanuit wat je wilt doen en bereiken, helpt het als je scherp zicht krijgt op wat marketing van financiële diensten voor je kan bijdragen.
Marketing van financiële diensten: 7 kansen voor adviseurs
Waar liggen nu kansen voor marketing van financiële diensten? Voor het stimuleren van je denken hierover, geef ik hier 7 kansen.
1 Een krachtige personal branding op basis van je eigen identiteit
De online wereld biedt de kans (en de noodzaak) tot versterking van je personal brand. Met je brand maak je duidelijk wie je bent en waar je voor staat. Klanten zijn bereid meer te betalen voor sterke, authentieke brands.
Dat geldt niet alleen voor grote merken, maar ook voor ondernemers. Personal branding vanuit de eigen identiteit vormt daarbij een sleutel tot succes.
2 Meer ideale klanten
Je kan meer ideale klanten leren aantrekken. Ideale klanten geven je energie en inspiratie. Voor hen lever je jouw beste werk. Deze klanten waarderen en belonen jou, je diensten, producten en behaalde resultaten. Met hen deel je waarden.
Vanuit die waarden kan je (potentiële) klanten nader leren filteren.
3 Aantrekkelijke klantgroepen en niches
Er liggen mede door online kansen voor meer aantrekkelijke klantgroepen of -segmenten en niches van producten en diensten.
Stel dat je meer wilt doen met starters op de woningmarkt, of met financiële levens planning. Voor de vindbaarheid van je website juist hierop, gratis via Google en via andere online kanalen, liggen er vele mogelijkheden.
4 Meer (focus op) toegevoegde waarde
Een heldere, krachtige branding helpt je offline en juist ook online duidelijk maken wat je toegevoegde waarde is. Het helpt je ook een betere prijs ontvangen.
Extra waarde voeg je toe door het op maat delen van tips, leerzame, educatieve informatie, inspirerende verhalen, relevante rapporten van derden en uitnodigingen voor interessante bijeenkomsten.
5 Meer vertrouwen ontwikkelen
Hoe scherper je jouw brand, je drijfveer, klantgroepen, niches, toegevoegde waarde en ideale klanten hebt, hoe makkelijker je communicatie wordt.
Met een duidelijk verhaal leren je relaties je makkelijker kennen, aardig vinden en vertrouwen. Ze zullen eerder mensen naar je doorverwijzen.
6 Tijd besparen
Je online boodschap kan je tijd besparen: Met duidelijke informatie op je website over jezelf, waar je voor staat, hoe je werkt en voor wie (wel én niet).
Met antwoorden op veelgestelde klantvragen. Met efficiënte hulp en informatie op maat. Met minder, minder lange of méér relevante telefoontjes tot gevolg.
7 Krachtig ondernemerschap
Als financieel adviseur/ondernemer sta je krachtiger, als je in verbinding staat met je identiteit en je branding. Het straalt meer van je af.
Anderen, waaronder grote dienstverleners of anderen met geld als voornaamste drijfveer laten juist kansen liggen door gebrek aan verbinding met hun identiteit.
Kansen van marketing van financiële diensten benutten
Er zijn nu 7 kansen van marketing van financiële diensten voor adviseurs gegeven. Vervolgvraag is: hoe kan je jouw kansen benutten? In online financiële marketing: strategie tips voor financieel adviseurs ga ik daar nader op in.
Wil je meer weten over hoe marketing je helpt doen en bereiken wat je echt wilt, kijk dan elders op de site en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Of neem direct contact op voor vragen, opmerkingen, een afspraak en advies.